Warning: Creating default object from empty value in /var/www/halfdan-timm.dk/public_html/simpelsundhed.dk/wp-content/themes/canvas/functions/admin-hooks.php on line 160

3 kosttilskud du kan overveje i din madlavning

De seneste år er det blevet mere og mere moderne at bruge forskellige kosttilskud i madlavningen. Og det er der god grund til. Mange kosttilskud har nemlig gode sundhedsmæssige fordele, og det er derfor en fordel at få dem ind i din madlavning. I denne artikel har vi samlet 3 kosttilskud, som du kan overveje i din madlavning.

Chiafrø

Chiafrø er i løbet af de seneste par år blevet meget moderne i Danmark. Det skyldes, at de mange sundhedsmæssige fordele ved chiafrø er blevet almindelig kendt, og der er derfor flere og flere der gerne vil bruge chiafrø i deres madlavning.

Chiafrø har blandt andet en utrolig høj koncentration af næringsstoffer som omega-3 fedtsyrer og gode kostfibre. Omega-3 fedtsyrer er vigtige næringsstoffer som godt kan være svære at få gennem kosten, da de primært findes i fede fisk. Men du kan altså få mange omega-3 fedtsyrer ved at bruge chiafrø i din madlavning.

Du kan blandt andet bruge chiafrø i bagværk til at drysse ovenpå brød. Du kan også lave lækker morgenmad ud af chiafrø ved at lave chigrød, der er populært blandt mange.

 

Gurkemeje

Et kosttilskud, som altid har eksisteret, men som ikke alle de kender de sundhedsmæssige fordele ved er gurkemeje. Gurkemeje er en i familie med ingefær og har specielt været brugt i Indien, hvor det også bruges til medicin.

Gurkemeje menes blandt andet at være gavnligt for at mindske gigt og forebygge kræft. Hvilket begge er to væsentlige sundhedsmæssige fordele. Gurkemeje menes samtidig at kunne dæmpe betændelsestilstande i kroppen.

Grunden til at gurkemeje menes at have de sundhedsmæssige fordele er på grund af indholdet af curcumin.

Du kan både købe frisk gurkemeje, gurkemeje i pulverform eller kapsler med et højt indhold af gurkemeje. Det er nemt at få gurkemeje ind i din madlavning, da det ganske enkelt kan fungere som lidt ekstra smag til dine retter – det kræver selvfølgelig at du kan lide smagen af gurkemeje. Du kan både bruge frisk gurkemeje eller pulver i din madlavning.

Hvis du godt kunne tænke dig at bruge gurkemeje i din madlavning eller finde kapsler med et højt indhold af gurkemeje, kan du kigge på denne hjemmeside.

 

Loppefrøskaller

Det sidste kosttilskud på denne liste er loppefrøskaller. Loppefrøskaller er, ligesom chiafrø, blevet meget populære i Danmark i løbet af de seneste par år. Loppefrøskaller stammer fra frøene på planten plantago ovata.

De gavnlige effekter ved at indtage loppefrøskaller er at de har en positiv indflydelse på tarmsystemet. Det skyldes, at loppefrøskaller har et højt indhold af fibre.

Loppefrøskaller er samtidig kendt for at være gode til at give en god mæthedsfornemmelse, som blandt andet skyldes de mange fibre. Men det skyldes også skallernes evne til at suge vand til sig, som derfor kan udvide tarmindholdet og give en god mæthedsfornemmelse.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Comments are closed.