Warning: Creating default object from empty value in /var/www/halfdan-timm.dk/public_html/simpelsundhed.dk/wp-content/themes/canvas/functions/admin-hooks.php on line 160

3 teknikker der holder din hjerne frisk og skarp

Den menneskelige hjerne er en vidunderlig kompliceret indretning. På nogle områder virker den som en usårlig evighedsmaskine, men er samtidig skrøbelig som resten af organismen.

Hjernen forandrer sig hele livet, og som med resten af kroppen bliver den en smule medtaget med alderen. Heldigvis behøver du ikke acceptere at det kan være svært at holde fokus i længere tid – eller at hukommelsen ikke er hvad den har været.

Vi har sammensat en liste med 3 enkle teknikker der hurtigt vil få din hjerne tilbage i topform. Du vil på kort tid opleve, at din evne til at huske bliver bedre, og du får lettere ved at fastholde koncentrationen.

… og det bedste er, du kan starte hjernetræningen med det samme.

1. Giv din hjerne udfordringer

Daglige udfordringer holder din hjerne frisk og styrker de kognitive funktioner. De kognitive funktioner er de mentale processer i hjernen, der gør at vi kan opfatte verden, tænke og løse dagligdagens problemer.

En god og sjov måde at indbygge mentale udfordringer i dagligdagen er, at tilegne sig ny viden og færdigheder. Om du begynder til spansk på aftenskole, eller tager et onlinekursus i programmering er ikke afgørende. Det vigtigste er at finde noget du kan lide, og har mod på at gøre til en fast del af dit liv.

2. Spil og leg

Med alderen glemmer vi at lege og spille spil – og det er rigtigt ærgerligt. Udover at være sjovt er det også fremragende stimulering af hjernen.

Afhængigt af aktiviteten bliver hjernen påvirket forskelligt. Krydsord er eksempelvis gode til at udvikle og fastholde de sproglige evner, mens spil på onlinecasinoer.com er gode til at få hjernen ned i gear og slappe af.

Et af de bedste spil til hjernetræning er det gode gamle puslespil. Det hyggelige spil motionerer parietallappen (isselappen), som bl.a. er ansvarlig for evnen til at føle og for sprogforståelsen.

Det sociale element, der ofte er indbygget i spil, er også fremmende for den kognitive præstation. Forskning har påvist at mennesker med et aktivt socialliv har lavere risiko for at blive ramt af Alzheimers og lignende hjernesygdomme.

3. Sov dig til en bedre hukommelse

Man siger man ikke kommer sovende til noget, men med hjernen er det faktisk omvendt. En veludhvilet hjerne er en skarp og effektiv hjerne. Lidt forenklet kan man sige, at det er når du sover hjernen rydder op og opdaterer den mentale-indholdsfortegnelse.

Undersøgelser viser, at en eftermiddags lur på bare 20 minutter kan føre til en drastisk forbedring af hukommelsen – også hvis du i forvejen sover godt om natten.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Comments are closed.