Warning: Creating default object from empty value in /var/www/halfdan-timm.dk/public_html/simpelsundhed.dk/wp-content/themes/canvas/functions/admin-hooks.php on line 160

Crosstraining

En af de mest populære former for holdundervisning i de danske fitnesscentre lige nu er crosstraining, der også går under navnet crossfit. Det er bestemt ikke uden grund!

For selv om crosstraining i sin opbygning faktisk er såre simpelt, så er træningsformen yderst effektiv, sjov og noget for ethvert konkurrencemennesker. Det kan være rigtigt kedelig at gennemgå de samme øvelser i fitnesscenteret gang på gang på gang med et træningssæt, og af den grund alene kan den variation, en ordentlig omgang crosstraining tilbyder, være velset.

Moderne cirkeltræning

Crosstraining er i al sin enkelthed en form for moderne cirkeltræning. Et program vises og øves før at det går løs, hvorefter det gælder om at gå programmet igennem hurtigst et par gange. Øvelserne i programmet er designet til at få trænet alle kroppens vigtige muskler og få gang i alle musklerne. Derfor tæller crosstraining også næsten som et full-body-træningssæt (alt fra maveøvelser til cardio), om end der her er mere fokus på også at få pulsen højt op i forhold til blot at løfte nogle tunge vægte.

Der findes overordnet set crosstraining for dem, der ikke er voldsomt stærke eller i kampgod form og crosstraining for de, der bare er lidt sejere end andre. I eksempelvis FitnessWorld kan man tilmelde sig et ”Crosstraining Intro” hold, hvor der bliver taget godt vare på nybegyndere og andet godtfolk. Der startes med en forklaring, grundig opvarmning, alle øvelser gennemgås og prøves af de deltagende inden de sidste 15-20 minutter bruges på at give sig selv fuldt ud. Et crostraining intro-program i FitnessWorld kunne derfor se eksempelvis sådan ud:

Atomic sit-ups > Lunches > Nemme pull-ups >Sjippetov > Climbers > Air-squats

et normalt eksempel på en blød cirkeltræning

Hvor mange der skal laves af hver øvelse kan naturligvis variere afhængigt af de deltagendes niveau. Men tager man denne 3 gange og giver man sig også fuldt ud, så skal man nu nok få gang i hele systemet. Især air-squats til sidst kan godt gøre rigtigt ondt med tilsyrede ben, men som Paul Phoenix i Tekken så flot siger det: No pain, no gain.

På mere øvede crosstraining hold er der typisk lidt flere øvelser, lidt flere vægte, lidt flere pull-ups, lidt flere gentagelser og videre ad denne vej. Belastningen øges og antallet af gentagelser øves, hvorfor en tur med de trænede crosstraining hold giver mere, end man sikkert selv kunne udrette med en halv til en hel time i fitnesscenteret.

Hvorfor er crosstraining blevet populært?

Det er nemt at svare på, hvorfor crosstraining er blevet så populært i Danmark såvel som i andre lande: Man laver sjældent det samme!

Øvelserne varieres fra gang til gang af de dygtige holdundervisere, og derfor ved du aldrig helt hvad du går ind til, når du melder dig til et crosstraining hold. Undersøgelser har vist et par gange, at det, danskerne ynder at bruge som undskyldning for ikke at svede nede i fitnesscenteret er graden af repetition. Det slipper man for med crosstraining, hvor det hver uge er et nyt og spændende program, der bliver præsenteret for en.

Også det faktum, at crosstraining er en blanding mellem styrketræning og konditionstræning har været medvirkende. Tidligere har det for mange været et ”enten / eller”-spørgsmål. Skal jeg bruge 1 time på løbebåndet i dag, eller skal jeg ned og lave squats og pull-ups? Dette problem er heldigvis blevet løst i takt med at crosstraining og crossfit har fået rigtigt godt tag på danskerne. Her får du både pulsen rigtigt højt op, men dine muskler skal også nok få deres portion af mælkesyre.

Tag til crosstraining med en ven

Crosstraining er rigtigt sjovt, men du kan meget nemt gøre det endnu sjovere – ved at tage en ven med. Der er indbygget en del konkurrenceaspeker i moderne crosstraining, da det gælder om til sidst at gennemføre gentagelserne så hurtigt som muligt. At konkurrere med sig selv er en ting, men tager du en ven med bliver det lige pludseligt lidt mere spændende!

Jeg har nydt crosstraining ind til nu og jeg kan kun anbefale at prøve det. Skriv endeligt en kommentar herunder med dine erfaringer!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.8/10 (4 votes cast)
Crosstraining, 7.8 out of 10 based on 4 ratings
No comments yet.

Skriv et svar