Warning: Creating default object from empty value in /var/www/halfdan-timm.dk/public_html/simpelsundhed.dk/wp-content/themes/canvas/functions/admin-hooks.php on line 160

Ekstremt fedttab ved vand og kulde

Den amerikanske mestersvømmer Michael Phelps indtager 12.000 kalorier om dagen, men han sætter alligevel verdensrekord på verdensrekord. Vi har svaret på hvorfor.

Du kan gøre rigtigt mange ting for at tabe fedt og derved nedbringe eventuel overvægt (eller gøre dine mavemuskler synlige, så dit sixpack fremstår tydeligt til stranden). Men faktisk er det meget få mennesker der kender sammenhængen mellem fedttab og kulde på trods af, at sammenhængen ellers er meget tydelig!

En almindelig mand skal bruge 3.000 kalorier om dagen. Michael Phelps indtager 12.000, men er alligevel i stand til at svømme fra alle andre. Og hvordan hænger dette så sammen? Det korte svar er, at vand er 24x mere termisk ledende end luft. Michael Phelps bruger 3-4 timer om dagen i vandet, hvorfor han også brænder fedt af langt, langt hurtigere end alle andre.

Effekten er den samme, hvis du hælder varm kaffe i et koldt stålkrus i stedet for et koldt keramisk krus. Varmen forsvinder langt hurtigere i det kolde stålkrus, og det samme gør fedtet fra din krop, hvis du opbevarer dig i kulde eller i vand. Nu er det ved at være interessant, for i så fald kan vi bruge vand og kulde til fedttab!et varmt krus med kaffe

4 timer i en pool bedre end et maraton

At løbe et maraton er ingen nem opgave, men med den rette dedikation og træning kan det lade sig gøre for så godt som alle mennesker. Løber du de over 44 kilometer i et ægte maraton forbrænder du omkring 2.500-3.000 kalorier, hvilket ganske sandt er en hel del. Et maraton er ikke dér, du taber mest fedt, vel at mærke. Tværtimod får du rigtigt ondt i fødderne dagene efter.

Men her kommer det smarte: I stedet for at tage i Fitnesscenteret, foretag da 4 timers work-out i vand. På denne tid forbrænder du 6.000-7.000 kalorier, og det kræver ikke nær som meget som at løbe et maraton. Faktisk kan du lave en work-out i svømmehallen allerede i morgen, noget, der ikke kan siges om et maraton for de fleste af os!

Det er af samme grund at du anbefales at spise råt smør, nødder og andre fede produkter, hvis du skal bestige Mount Everest. I kulden taber du ekstremt meget fedt i løbet af turen op ad bjerget, hvorfor du er nødt til at stopfodre kroppen med fedt for at udfaldet ikke ender fatalt.

Drik isvand og sov uden dyne

Hvis du er interesseret i at tabe overvægt eller at gøre dit sixpack tydeligt, er det derfor værd at eksperimentere med kulde og fedttab. Du behøver ikke at spendere 4 timer om dagen i svømmehallen med maratonsvømning, men i stedet kan du forsøge at køle kroppen på andre måder:

  • Drik isvand. Hav isvand i fryseren og køleskabet og forsøg at drikke 500ml liter lige efter, at du er vågnet. Dette er muligvis den mest effektive løsning og bør prøves først. Frys vandet i fryseren natten over.
  • Sov uden dyne. Ved at sove uden dyne tvinger du også kroppen til at kompensere for den manglende varme, og det kan meget vel resultere i ekstra fedttab. Dette virker ikke alene, men i sammenspil med sund kost og motion kan det være en sand raket!
  • Gå eller løb med T-shirt i vinteren. Per skrivende stund er der ikke lang tid til sneen begynder at falde. Udnyt mulighede til at gå eller løbe i minimum 20 minutter, hvor du ikke har andet end en T-shirt, ørevarmere og handsker på. Det er pissekoldt, men fedtet ryger af dig med raketfart.
  • Tag iskolde bade om morgenen i stedet for varme ditto. Det bliver du også hurtigere vågen af, som en ekstra bonus, og du sparer penge på varmeregningen.
  • Placer en pose isterninger på et håndklæde i sofaen og læn dig oppe af dette (især om aftenen, hvor insulinsensitiviteten er lavt sparker dette ind som en hest) mens du skriver på computeren, læser eller simpelthen ser lidt fjernsyn. Dette er sandsynligvis den mest smertefri samtidigt med, at det er voldsomt effektivt!

Du kan selv finde på andre metoder og finde ud af, hvad der virker bedst for dig (hvad der er nemmest at sige farvel til), men resultaterne lader ikke vente på sig. Man må lide for skønheden – drop dynen og se et fedttab ud over det sædvanlige.

Biologien bag

Hvordan kan det være, at fedtet næsten vælter af en (Jeg nægter konsekvent at sige ’smelter’, da jeg synes det er et ganske grusomt udtryk), hvis man blot kombinerer dagligdagen med lidt kulde? Lad os tage et kig på biologien bag det hele:

Der er overordnet set to typer af fedtvæv. BAT (Brown Adipose Tissue) og WAT (White Adipose Tissue). Der er meget stor forskel på de to typer!

WAT er det, vi normalt tænker på med fedt. Tænk på fedtkanten på en bøf eller et stykke kylling – dét er WAT. WAT-fedtvævet består af ”en dråbe” fedt med én kerne.

BAT består modsætningsvist af flere ”dråber” fedt, der er kendetegnet ved den brune farve, som følger af den meget høje koncentration af de jern-indeholdende mitokondrier. Mitokondrierne er kendt fra muskelceller, hvor de producerer ATP (energi, adenosintrifosfat) og fordi de oxiderer fedtet i muskelvævet. Denne evne tager mitokondrierne med i BAT-vævet, hvor de er talstærkt repræsenteret i forhold til WAT.

BAT-fedtvæv hjælper derved med at afbrænde overskydende kalorier som varme. Disse overskydende kalorier ville ellers have været opsamlet af WAT og produceret i en skøn ølvom.

I en nøddeskal: kulde stimulerer BAT-fedvævet til at skyde overskydende kalorier af. Det er ikke uden grund, at BAT er kendt som det fedtafbrændende fedt. Smart, ikke? Det er utroligt at så få kender til denne ’hemmelighed’, som det næsten er.

Kulde stimulerer ikke alene BAT, men det kan stofferne (på engelsk:) ”beta-adrenic agonists” også. Dem kan vi tage en anden gang.

Ved at udsætte dig selv for kulde kan du fremskynde kroppen til at afbrænde fedt meget, meget hurtigere. Det er en fantastisk måde at supplere sund kost og motion til at skabe et perfekt udseende med smæk til overvægt og en synlig sixpack på ingen tid! Simpel sundhed!

Kommentarer? Smid dem herunder. Jeg værdsætter kommentarer på mine tekster!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.8/10 (12 votes cast)
Ekstremt fedttab ved vand og kulde, 7.8 out of 10 based on 12 ratings

2 Responses to Ekstremt fedttab ved vand og kulde

  1. Klund august 9, 2012 at 8:33 pm #

    Super god lille artikel !
    Første gang jeg læste om kuldes effekt på kroppens fedt var for ca et år siden. Der gik nogle måneder før jeg rent faktisk begyndte at bruge den viden til min fordel. Jeg tager kolde bade og kolde karbade. Og så har jeg nogle smarte “bukser” der også går op af overkroppen. I bukserne har jeg flere lommer hvor jeg kommer frosne gelpacks i, og så sidder/går jeg med det når jeg er der hjemme og ser tv, læser, laver mad.
    Jeg har tit tænkt på hvor effektivt for fedtforbrændingen det egentlig er at svømme baner i en svømmehal. Det er sjældent jeg svømmer, men husker ikke vandet som specielt koldt. Er det koldt nok til at “stimulere” det brune fedt?
    Er det ikke også rigtig at de hvide fedtceller kan blive elimineret ved at blive udsat for kulde? De krystalisere simpelthen og bliver ødelagt, for derefter at blive udskildt fra kroppen over 2-3 uger.

  2. rene lauritsen juli 22, 2014 at 1:40 pm #

    jeg er fuldstændig enig.

    Når jeg går i svømmehallen og svømmer 1 time kan jeg se det på vægten næste dag. Træner jeg 1 time i fitness – ingen effekt.

    Derimod ved jeg ikke rigtigt med løb i kulde da man jo (som regel) pakker sig ind så man netop ikke fryser. Så på med sommertøjet når du løber om vinteren – dog med fare for halspine 🙂

Skriv et svar