Warning: Creating default object from empty value in /var/www/halfdan-timm.dk/public_html/simpelsundhed.dk/wp-content/themes/canvas/functions/admin-hooks.php on line 160

Protein for vægttab

Hvis du ikke umiddelbart er interesseret i at skabe større muskler, kan du måske finde på at tro, at proteinpulver er spild af tid og penge – men hvad med din vægt?

Sandheden er dog en anden. Protein i de rette mængder er ikke alene essentielt for at få større muskler, men også en absolut nødvendighed for ethvert vægttab!

Alle proteiner er skabt af aminosyrer, hvilke der findes hele 22 forskellige slags af. Kroppen har brug for samtlige, alle 22, for at fungere perfekt. Alle typer af proteiner imiterer en eller flere typer af aminosyrerne, og alt afhængigt af hvad du spiser får du lidt af det hele, eller en smule for meget af én type.

Med protein taber du fedt, ikke muskler

Med mange, alt for mange, typer af slankekure tabes der ikke alene fedt, men også rigtigt meget muskelmasse. Derved bliver man ganske rigtigt lettere i forhold til kilo, men man bliver også svagere og mindre stærk overfor sygdomme og des lignende. Her spiller protein i forhold til dit vægttab en meget vigtig rolle, da kvalitetsprotein i høje doser indeholder et stof med det engelske navn leucine. Dette smarte stof aktiverer et langsomt stofskifte – og dét er mere end almindeligt ønskværdigt!

Især sammenholdt med en slow-carb diæt kan en høj mængde af protein være en fantastisk ven i nøden. Med en slow-carb diæt, der ofte kan være super effektiv og faktisk give et pænt vægttab, mister man ofte både muskler og fedt. Men det førnævnte leucine forhindrer musklerne i at blive mindre, dog uden indvirkning på fedtet, der stadigt tabes.

I en sætning: Et højt indhold af protein i din diæt sørger for, at du kun mister fedt og ikke muskler, og derved bliver lettere, men ikke svagere!

Øger dit stofskifte

Undersøgelser har vist, at en morgenmad med højt indhold af protein (se min morgenmad med højt proteinhold her) øger dit stofskifte med 30 % i op til 12 timer. Det er stort set det samme som en gåtur på 5 kilometer ved bare at spise et ordentligt måltid morgenmad i stedet for et hurtigt stykke franskbrød eller lignende pjat.

Konklusionen i forhold til protein og vægttab er, at de to går hånd i hånd som intet andet. Et højt indhold af protein er måske den eneste diæt, du nogensinde får brug for. Et vægttab med et højt stofskifte går ud over dine muskler, der på lige forhold bliver brændt af sammen med dit fedt, og det er for dumt. Køb et læs proteinpulver hos Bodylab og spis det til din morgenmad for at sikre et varigt vægttab!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Protein for vægttab, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Comments are closed.