Warning: Creating default object from empty value in /var/www/halfdan-timm.dk/public_html/simpelsundhed.dk/wp-content/themes/canvas/functions/admin-hooks.php on line 160

Proteinpulver

Proteinpulver bliver benyttet vidt og bredt, men der er lige så mange, der er for det fine pulver, som der er imod – skal du bruge proteinpulver, og hvilke typer af pulver findes der?

Ønsker du at skabe større muskler, at blive stærkere eller i det hele taget at forbedre din krop er protein nødvendigt. Det suverænt bedste i forhold til at give kroppen protein er en sund og varieret kost, hvorved du nemt kan få dækket de behov for de 22 forskellige typer af protein, du har. Men ikke os alle sammen spiser, som vi bør – og derfor har proteinpulver også sin eksistensberettigelse.

Du har mulighed for at købe proteinpulver fra et væld af forskellige forhandlere online, hvilket altid vil være billigere end at købe det i en fysisk butik. Desværre kan det være svært at sætte sig ind i de forskellige typer af proteinpulver, da proteinen udvundet til pulverform kan komme fra mange forskellige kilder.

Sojaprotein, wheyprotein, æggeprotein, mælkeprotein

Den mest anerkendte type af pulver af whey proteinpulver. Dette udvindes af valle – et tidligere affaldsprodukt fra mælk. For et par årtier fandt forskere lige pludseligt ud af, at vallen indeholdt store mængder af protein, hvorefter en decideret udvindelse med henblik på at skabe pulver begyndte. Siden da er denne type af proteinpulver blevet den suverænt mest udbredte, og det ikke uden grund!

En typisk dose på 30-50g wheyprotein optages meget hurtigt i kroppen og egner sig perfekt til en morgenshake eller en omgang efter træning. Det er også den billigste proteinpulver, du kan finde, men er du lactoseintolerant, skal du måske kigge længere ned på denne side for at finde et bedre alternativ. Da det er udvundet af mælk er der nemlig selvsagt lactose i.

Du kan også vælge decideret mælkeprotein. Det særlige ved dette proteinpulver er, at det er yderst langsomt optageligt, hvorfor det egner sig godt til en omgang protein før man går i seng. På denne måde har kroppen protein at tære på hele natten fremfor ved det førnævnte whey, der alt for hurtigt bliver optaget. Et ordentligt måltid med et par timer før man spiser med kød, æg eller lignende kan dog sagtens erstatte en pre-seng proteinshake. Ikke alene erstatter det, men er en bedre løsning.

Æggeprotein skabes af æg, hvor æggeblommen fjernes og æggehviden knuses og pulveriseres. Dette er den bedste mulighed for de af jer, der ikke er så glade for mælkeprodukter af den ene eller anden anden art, eksempelvis de lactoseintolerante nævnt ved wheyproteinen.

Sidst, men ikke mindst, har vi sojaprotein / soyaprotein, der udvindes af sojabønner. Dette er vegetarens foretrukne valg. Med mindre, at du er vegetar, skal du dog ikke hoppe på sojaproteinen til at starte med. Ikke mindst fordi det er dyrere end de andre typer, men også fordi forskning viser tegn på høje niveauer af østrogen i proteinen, hvilket især mænd burde være kede af. Derudover har sojaproteinen en næsten sandagtig, eller i hvert fald ikke særligt behagelig smag – med mindre, at du er vegetar, så bør du undgå denne.

Proteinpulver lige efter træning

De fleste fritidstrænere benytter proteinpulver lige efter deres træningspas er færdigt – det såkaldte window of opportunity. Sandt er det da også, at din krop lige efter udmattelse er i stand til at optage proteinen mere effektivt. Derfor kan du med fordel forberede en lille proteinshake til brug efter træning; bland protein ned i din shake, eventuelt med kreatin, dog uden at putte vand i før du er færdig med at træne og skal til umiddelbart at indtage proteinen.

Derudover kan du med fordel også indtage en proteinshake om morgenen, da alt for få af os spiser en morgenmad med nok protein i. Kombiner dine normale havregryn med lidt proteinpulver og oplev at have mere meget energi i løbet af dagen.

Du skal dog ikke nødvendigvis overdrive indtaget af proteinpulver. Tager du 2-3 proteinshakes om dagen, og spiser du derudover en varieret og sund kost får du “for meget” protein – det skader dig ikke, men det er spild at penge at bruge så meget proteinpulver, da det heller ingen effekt har.

De fleste skal bruge omkring halvandet gram protein per kilo kropsvægt om dagen, hvor proteinpulver sagtens kan være en glimrende ingrediens for at dette kan lykkes. Jeg indtager selv en omgang proteinpulver med jordbærsmag – vanilje og neutralsmag er fatalt og næsten uspiseligt – både om morgenen for at få nok protein der og efter træning.

Værd at nævne er også MRP’s – Meal Replacement Protein. Dette er proteinshakes, hvor ikke alene protein, men også kulhydrater og fedt indgår for at få det til at ligne et reelt måltid i højere grad. At snuppe en sådan MRP en gang imellem er ingen ringe idé, hvis du ikke har udsigt til at få et ordentligt måltid mad i de næste par timer. At holde kroppen kørende med mad hele døgnet rundt er altid en god idé!
Sidst, men ikke mindst, kan du også forsøge dig med en proteinbar, hvis du hellere vil spise end drikke.

Proteinpulver gør det altså ikke alene

En uheldig tendens blandt de, der ønsker at blive lidt større eller stærkere, er at sætte alt deres lid til proteinpulver. Men det er meget vigtigt at huske, at proteinpulver er et kosttilskud og altså ikke skal udgøre en primær bestanddel i en kost! Proteiner findes i form af 22 forskellige aminosyrer, og du får sjældent mere end én eller to med almindeligt proteinpulver.

At proteinpulver derudover ikke er helt billigt og faktisk koster omkring hundrede kroner for et kilo er også værd at nævne. Du har hurtigt opbruge et par kilo på en måned, hvis du er seriøs med din træning og ønsker at vokse, og det er en udgift, der er værd at tage med. At få proteinen fra andre kilder såsom oksekød eller kylling vil dog have en tilsvarende høj(ere) pris.

Din kost er nødt til at ligge et godt og solidt grundlag for din vækst og din træning. Proteinpulver kan sagtens agere en ven i nøden, men det må aldrig blive et primært kompendie – start dagen med en proteinshake og snup samme efter en tur i FitnessWorld eller FitnessDK for at få det bedste ud af din træning og din i forvejen hårde tilgang til kost.

Køb proteinpulver billigt her!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.8/10 (6 votes cast)
Proteinpulver, 3.8 out of 10 based on 6 ratings
Comments are closed.