Warning: Creating default object from empty value in /var/www/halfdan-timm.dk/public_html/simpelsundhed.dk/wp-content/themes/canvas/functions/admin-hooks.php on line 160

Sådan undgår og afhjælper du rynker

Måske overskriften er delvis misledende, for du kan aldrig slippe helt for rynker, men faktisk kan du gøre en hel del selv for at modarbejde de rynker, som utvivlsomt vil komme med tiden. Rynker kommer nemlig af andet end blot alder – de kan i høj grad skyldes genetik, men også usund livsstil kan føre til rynker.

Der findes desværre stadigvæk ingen kur mod aldersbetingede eller genetik bestemte rynker, men livsstilsrelaterede rynker, kan du i en vis grad selv forebygge. Uanset hvad, er der både forebyggende og reparerende måder, du kan komme dine rynker til livs, og vi har lavet en lille guide til, hvad du kan gøre:

#1 Spis og drik dig rynkefri

I naturen finder man mange stoffer, som aktivt går ind og modvirker rynkedannelse. Det betyder, at du kan spise dig til et sundere udseende. Grønsager har generelt en sundhedsfremmende effekt på din overordnede sundhed – og det vil også påvirke dit udseende. Men derudover indeholder specifikke grønsager og frugter vitaminer, antioxidanter og mineraler, der er særligt gode til at forebygge rynker, såsom:

  • Fedt og fugt: Selvom det ikke er noget, vi typisk forbinder med noget positivt, så er det gode fedt godt for din krop og bevirker desuden, at din hud ikke tørrer ud. Fedtet fugter din hud indefra ligesom vand gør, og derfor er det et glimrende middel mod rynker. Når kroppen får nok af det sunde fedt og rigeligt med væske, så holder den sig spændstig og du får desuden en en sund kulør. Gode sideeffekter af at drikke nok væske er desuden, at du får mere energi. Ved at drikke rigeligt med væske forhindrer du også, at kroppen holder på vandet, hvilket kan betyde væske i ben, hænder samt at du har svært ved at tabe dig i vægt. Det er også gældende for fedtet – for når kroppen ikke får tilført nok væske og sundt fedt, så holder den på det, den allerede har.  Sundt fedt kan komme fra mange forskellige kilder såsom fed fisk, olivenolie, avokado og nødder. Du kan også tage et tilskud i form af fiskeolie.
  • Gulerødder, grønbladede grønsager, blåbær, peberfrugter og grøn the er også godt mod rynker, da de alle sammen indeholder gode antioxidanter og mikronæringsstoffer, som styrker huden ved at bliver mere modstandsdygtig mod nedbrydning.

#3 Snyd dig rynkefri

I dag er det ikke længere tabu at få hjælp til det, man er utilfreds med. Og metoderne til at afhjælpe eksempelvis rynker er efterhånden så forfinede, at det er de færreste, der vil lægge mærke til, at man har fået lidt hjælp.

Det er særligt botox, der er effektivt til at fjerne rynker, da det gør ind og lamme musklen, der under huden forårsager rynken. Rynken opstår, fordi huden med tiden mister sin elasticitet, og så lægger huden sig i de folder, som den underliggende muskulatur skaber. Derudover så forsvinder vores fedtlag gradvist med alderen, og det bevirker også, at huden nemmere folder de uhensigtsmæssige steder. Hvis rynken er meget dyb, kan den efterfølgende fyldes ud med restylane, der er et produkt, der bruges til at give volumen.

#4 Lev dig rynkefri

Det er ikke nogen hemmelighed, at en usund livsstil kan forårsage rynker. Her er især rygning og for meget ubeskyttet solbadning de helt store syndere. Forebyggelsen af rynker, som kommer heraf, kender du sikkert til hudløshed for intet hjælper bedre end at stoppe med at ryge og bruge rigeligt med solcreme.

Også stress, for lidt søvn og for mange bekymringer kan give rynker og endda give et dårligt helbred. Så pas på dig selv og forbedr herigennem din indre og ydre sundhed.

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Comments are closed.