Warning: Creating default object from empty value in /var/www/halfdan-timm.dk/public_html/simpelsundhed.dk/wp-content/themes/canvas/functions/admin-hooks.php on line 160

Sund mad på campingturen – Sådan gør du

En campingtur i skoven kan være fantastisk –både, hvis du er afsted alene og lader batterierne op, eller hvis du er afsted med en person, hvis selskab du virkeligt nyder.

Men mad er ikke den nemmeste ting at tage hensyn til på en sådan tur ud i vildlivet. Det kan være svært, når du er vant til at have komfur og 7-11 lige nede om hjørnet.

Herunder får du et par gode tips til at gøre din campingtur til en god tur, hvor du ikke taber 5 kg som følge af for lidt mad. Artiklen her præsenteres i samarbejde med Campz.dk – Danmarks største webshop med gear til den aktive hiker og camper.

Morgenmad

Havregrød er altid nemt at lave – du skal blot have en kilde til ild, lidt vand og havregryn og så er du kørende for et par timer.

Overvej at bruge tørret frugt og honning til at spice din morgenmad op i stedet for sukker. Du undgår at dit blodsukker falder drastisk og holder derved i længere tid.

Du kan også overveje at lave fuldkornspandekager i forvejen og kombinere disse med frugt, eller hvis du har god tid en omelet. Det er alle relativt nemme ting at lave selv med sparsomt udstyr, når du er ude at campere.

Snacks

I løbet af dagen vil du blive sulten og have lyst til at spise lidt snacks frem for et større måltid.

Æbler, gulerødder, selleri og nødder er alle rigtigt gode muligheder. Især nødder giver energi over lang tid og giver dig også lidt protein. Fordi at nødder indeholder meget energi er de farlige at spise til hverdag, men når du er ude at campere bruger du også så meget energi, at det bare handler om at fylde dine depoter godt op.

Du kan også lave granola bars hjemmefra og bruge disse. Granola bars smager rigtigt godt, er nemme at lave og giver dig masser af energi til turen.

Frokost

Som med al mad til camping handler det om at gøre det nemt.

Overvej derfor pitabrød og tilbehør, hvor du blot kan fylde i – fx tun, majs, ærter, agurk og tomater. Hvis du vælger fuldkorns pitabrød får du også masser af fiber med din middagsmad, hvilket hjælper maven med at holde sig kørende over lang tid.

Køb gerne tun i poser – og ikke i dåser. Det er nemmere at pakke og sparer dig en masse vægt. Det er ærgerligt at cykle med tung oppakning.

en flot cykel

Aftensmad

Nu kommer vi til dagens store og lækre morgenmad.

Her kan du overveje fx at lave bønner, ris og salsa for lidt tortillas eller bare som ret i sig selv. Bønner og ris indeholder sammen både godt med energi og protein, hvilket er en forudsætning for at holde dig kørende over lang tid. Bønner og ris er tilmed meget nemt at forberede.

en gang bønner

Husk drikke

Her har vi kun været inde på mad indtil nu.

Lige så vigtigt er det at holde dig hydreret over hele turen. Sørg for at drikke godt med vand både til dine måltider, men også imellem dine måltider, når du er uden for og er i gang næsten hele tiden. Drik gerne 2 liter, når du er aktiv på denne måde, hvis ikke lige en tand mere.

Undgå at spise masser af slik, chips, sodavand og så videre – du får et energirush, men ikke energi, der breder sig over hele dagen og derfor er med til rent faktisk at holde dig kørende. Det kan være hårdt at campere og den mad, du vælger, bør afspejle dette.

God tur, venner!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.5/10 (2 votes cast)
Sund mad på campingturen – Sådan gør du, 5.5 out of 10 based on 2 ratings
No comments yet.

Skriv et svar